Høstutstilling som tar litt stilling

Del

Kunst

Høstutstilling som tar litt stilling

Høstutstillingen 2022 er som høstutstillinger flest: vanskelig å få tak på, lett å glemme. Men den tar mer tak i ting enn den har hatt for vane.

Del

Tekst Yngve Sikko

20.09.2022
Christian Tunge, Immolation (Burning Men), #1–4 (2022) Foto: Vegard Kleven

Hovedproblemet med fjorårets Høstutstilling var at utstillingen, til tross for at den bestod av ganske ulike verk med tanke på materialbruk, teknikk, kunstnernes kulturelle bakgrunn og så videre, var en traust og ensformig opplevelse når alt kom til alt. En ganske typisk norsk likegyldighet lå liksom tykt over salene. Knapt noen av verkene tok stilling til noe som helst. Modus operandi var å påpeke at noe finnes og så la folk se for seg resten sjøl. Og dette var ikke, som man kanskje kunne tro i begynnelsen, et uttrykk for en slags kunstnerisk ambivalens, og en jury som nysgjerrig gikk inn i problemstillinger uten klare svar, nei, dette var et uttrykk for anemisk desinteresse og ingenting annet. Alt for ofte gled kunsten over i flate fremstillinger av hverdagsliv, om den da ikke ga opp helt og veltet seg i ren, formalisert abstraksjon, av den typen som ved første øyekast, og på avstand, muligens så ut som noe som kunne vært engasjerende og nyskapende i årene 1930-1970.

Bli Tidens Ånd abonnent

Tidens ånd er en kulturavis for deg som er opptatt av hvordan kulturen er, bør være og ikke være. Akkurat slik som oss.